Beneteau Oceanis 281

 
Afmetingen
8.78 x 2.88 x 1.16
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
1995
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
Under offer

Nieuwe verstaging 2020!

Beneteau Oceanis 281 indelingstekening

ALGEMEEN

Bouwjaar
1995
Afmetingen
8.78m x 2.88m x 1.16m
Bouwer casco
Beneteau, France
Spantvorm
Rondspant
Kielsoort
Bulbkiel
Bouwmateriaal
Polyester
Waterverplaatsing
Ca. 2.6 ton
Ballast
Ca. 750 kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Kersen
Uitvoering dek
Polyester
Materiaal Kajuitopbouw
Polyester
Gesloten stuurhuis
-
Aantal hutten
3 (inclusief salon)
Aantal kooien
5
Doorvaarthoogte
Ca. 12.0 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.80 meter
Stahoogte salon
Ca. 1.85 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.80 meter
Besturing
Helmstok

MOTOR

Merk en type
Volvo Penta MD 2010A
Bouwjaar
1995
Bouwnummer
5101200825
Vermogen
Ca. 10 pk (0 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. liter per uur
Overbrenging
Keerkoppeling
Koeling
Direct
Brandstoftanks
+
Inhoud tanks
Ca. 30 liter
Toerenteller
+
Urenteller
+
Oliedrukmeter
+
Draaiuren
Ca. 250 uur
Schroef
Vaste schroef
Boegschroef
-
Hekschroef
-
Opmerkingen
Jaarlijkse winterklaarmaking van motor en boot, jaarlijks onderhoud van motor, jaarlijkse professionele reiniging van dek en romp door Shipshape (Muiderzand) en van Swaay (Bruinisse)

TUIGAGE

Tuigage type
Sloep
Materiaal rondhouten
Aluminium
Materiaal beslag
R.v.s.
Materiaal verstaging
R.v.s.
Materiaal zeilen
Dacron
Kleur zeilen
Wit
Grootzeil
Conventioneel grootzeil
Overige zeilen
Genua
Reefinstallatie
Bindrif
Spinnakerboom
-
Dekzeilen
Sprayhood, zeilhuik, rolfokhoes
Lieren
3 stuk
Opmerkingen
Nieuwe rolfok (furlex) in 2020, vervanging van verstaging en alle lijnen in 2020.

ELECTRA

Spanning
12 Volt
Walstroom
220 Volt
Acculader
+
Aggregaat
-
Voltmeter
+
Amperemeter
-
Omvormer
-

APPARATUUR

Kompas
+
Log
+
Windset
+
Marifoon
(zonder ATIS)

GAS EN WATER

Watertanks
+
Inhoud watertanks
Ca. 150 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
-
Douche binnen
-
Douche buiten
1
Toilet
1
Vuilwatertank;
-
Koelkast
+
Gasbun
-
Kooktoestel pitten
2-pits
Kooktoestel brandstof
Spiritus
Oven
-
Verwarming
+
Verwarming brandstof
Diesel

BUITENOM

Tweede stuurstand
-
Preekstoel materiaal
R.v.s.
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
-
Zwemplateau
Geintegreerd
Zwemtrap
+
Anker
1
Ankerketting
+

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Nee

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
We hebben allebei 8 jaar geleden (juli 20213) de boot gekocht om samen de Nederlandse vaargebieden beter te leren kennen. Dat werkte de eerste jaren heel goed. Maar omdat we op verschillende plaatsen werken en wonen, merkten we de laatste twee jaar dat we steeds minder tijd hadden om te profiteren van de mogelijkheden van de boot en de vaargebieden.
Wat is het vaargebied?
We kochten de boot in Bruinisse (provincie Zeeland) en verkenden van daaruit de eerste jaren de gebieden rond het Grevelingenmeer.
In het voorjaar van 2016 hebben we de boot via de Staande Mastroute in twee etappes verplaatst naar het Markermeer, bestemmingshaven Muiderzand, en hebben sindsdien de gebieden daar in dag- en weekendtochten verkend.
Volgens de aan ons doorgegeven informatie heeft de vorige eigenaar ook veel single-handed met de boot gereisd. Zijn routes strekten zich uit tot aan Ramsgate (UK), zoals nog te zien is op een kaart aan boord.
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
We kochten de boot in de zomer van 2013 via een makelaar inclusief een taxatie. Volgens de informatie die we hebben, waren er drie vorige eigenaren.
Is het schip schadevrij geweest?
Volgens het expertiserapport, dat is opgesteld bij de aankoop van de boot in 2013, zijn er geen aanwijzingen voor eerdere ongevallen.

We hebben geen ongelukken gehad tijdens onze tijd op de boot, zoals aan de grond lopen, aanvaringen of andere belangrijke punten op de romp, mast en motor.
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
We zijn de boot gaan waarderen en waarderen als een allround boot, waarin je ook met maximaal vier personen goed kunt zeilen.

Om onze zeilervaring verder te verbeteren, hebben we af en toe een paar uur zeilinstructeurs ingehuurd, die altijd enthousiast waren over de goede vaareigenschappen van de boot.
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd door professionele jachtservicebedrijven en kunnen worden geverifieerd aan de hand van facturen (van Swaa (Marina Bruinisse); shipshape (Marina Muiderzand):
- jaarlijks winterklaar maken van motor en boot
- jaarlijks onderhoud van de motor
- regelmatig onderhoud om de boot in goede staat te houden (vervanging van opofferingsanode, overige)
- jaarlijks professioneel reinigen van dek en romp
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
Sinds 2016, d.w.z. in het IJsselmeer, heeft de boot overwinterd van begin oktober tot half/eind april

Op het Grevelingenmeer kon hij in de winter in het water blijven liggen vanwege het zoute water aldaar.
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
Zeezout II

We hebben de naam overgenomen van onze vorige eigenaars, die we erg mooi vinden klinken, en hebben hem gehouden. Voor ons staat hij voor de emotionele band met de zee, onze droom om in alle vrijheid te varen.
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
Momenteel geen opmerkingen