Sentijn 37

 
Afmetingen
11.33 x 3.75 x 2.10
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
1995
Gekeurd
Ja
Vraagprijs
€ 79.037

Voor wie ook wil 'vertrekken'

ALGEMEEN

Bouwjaar
1995
Afmetingen
11.33m x 3.75m x 2.10m
Bouwer casco
Waterhorst Makkum
Bouwnummer
3
Ontwerper
Dick Koopmans Jr.
Spantvorm
Rondspant
Kielsoort
Vinkiel
Bouwmateriaal
Polyester
Waterverplaatsing
Ca. 5.9 ton
Ballast
Ca. 3000 kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Amerikaans kersen
Uitvoering dek
Polyester
Materiaal Kajuitopbouw
Polyester
Gesloten stuurhuis
-
Aantal hutten
3 (inclusief salon)
Aantal kooien
7
Doorvaarthoogte
Ca. 18.5 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.80 meter
Stahoogte salon
Ca. 1.90 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.80 meter
Materiaal ramen
Veiligheidsglas
Besturing
Stuurwiel
Opmerkingen
De Gebo ramen zijn voorzien van hard glas.

MOTOR

Merk en type
Volvo Penta MD2030
Bouwjaar
1996
Bouwnummer
5101463767/868747
Vermogen
29 pk (21 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. 1,5-2 bij 2000 toeren liter per uur
Overbrenging
Saildrive
Manchet saildrive
Ca. 3 jaar
Koeling
Indirect
Brandstoftanks
R.v.s.
Inhoud tanks
Ca. 80 liter
Toerenteller
+
Urenteller
-
Oliedrukmeter
Lampje
Temperatuurmeter
Lampje
Schroef
Klapschroef
Boegschroef
-
Opmerkingen
*motor geheel gereviseerd 2018

TUIGAGE

Tuigage type
Sloep
Materiaal rondhouten
Aluminium
Materiaal beslag
R.v.s.
Materiaal verstaging
R.v.s.
Materiaal zeilen
Dacron
Kleur zeilen
Wit
Grootzeil
Conventioneel grootzeil UK Sails Makkum 2010
Overige zeilen
Stormfok
Rolgenua UK Sails Makkum 2010
Kotterfok De Vries sails Makkum 2006
Lichtweer zeilen
Spinnaker 1996
Reefinstallatie
Bindrif
Spinnakerboom
+
Dekzeilen
Zeilhuik, rolfokhoes, winterkleed
Lieren
Lewmar
Opmerkingen
*verstaging vernieuwd (2010) *Harken rolprofiel genua (2010) * grootzeil oceaankwaliteit met extra diep derde rif (2010) *dektent, wintertent, huik en rocon (2017/2018) *Lopolight SB vernieuwen

ELECTRA

Accu's
1x start 80Ah, 3x service 150Ah
Spanning
12 Volt
Walstroom
220 Volt
Acculader
Omvormer Multiplus Compact Victr
Aggregaat
Sleepgenerator Aquair 100 (2010)
Voltmeter
+
Amperemeter
+
Opmerkingen
Zonnepanelen (1 vast en 1 los)

APPARATUUR

Kompas
Whitlock polaris
Log
Raymarine
Windset
Raymarine
Radio
Sony
CD-speler
Sony
Zelfstuurinrichting
Windpilot Pacific Plus (2006)
Autopilot
Raymarine ST60
Radar
Raymarine Quantum (2017)
GPS
Raymarine 2017
Weerfax
Navtex Sailtron ICS Nav4
Kaartplotter
Raymarine
AIS
Raymarine I70
Opmerkingen
Bij motorgebruik kan de windvaan worden aangestuurd door een Raymarine ST1000 stuurautomaat. De kaartplotter ES-serie van Raymarine (2017) is geïntegreerd met de radar, ais, windmeter (I70)

GAS EN WATER

Watertanks
Kunststof
Inhoud watertanks
Ca. 400 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
-
Douche binnen
1
Douche buiten
1
Toilet
1
Vuilwatertank;
-
Koelkast
+
Gasbun
+
Kooktoestel pitten
2-pits
Kooktoestel brandstof
Spiritus
Oven
+
Verwarming
Eberspacher (defect)
Verwarming brandstof
Diesel
Opmerkingen
Hydrofoor én een voetpomp. Brandstof van Origo kooktoestel is brandalcohol. Gasbun is losgekoppeld.

BUITENOM

Tweede stuurstand
-
Preekstoel materiaal
R.v.s.
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
Handmatig
Zwemplateau
-
Zwemtrap
R.v.s.
Anker
2
Ankerketting
+
Reddingsvlot
1
Reddingsvlot gekeurd
1
Opmerkingen
*zonnepanelen SPR-90 High Efficiency Sunpower (1 vast, 1 los) (2010)
Reddingsvlot in 2018 voor het laatst gekeurd. Binnenmal dekluik voorhut moet vernieuwd worden. Antennepaal lekt bij heftige regen.

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Ja

CONDITIEKEURING

 

Dit jacht is op 19-08-2021 door een Expert Pleziervaartuigen gekeurd. Bij deze jachtinspectie is het jacht beoordeeld op diverse onderdelen:

  • onderwaterschip
  • bovenwaterschip
  • dek, opbouw en kuip
  • tuigage
  • romp binnenzijde
  • constructie
  • interieur
  • elektrische installatie
  • inbouw gasinstallatie
  • stuurwerk
  • motorinbouw
  • proefvaart
  • inventaris/apparatuur

 

CONCLUSIE JACHTINSPECTIE
De uitgevoerde keuring van dit jacht heeft op dat moment geresulteerd in de volgende (eind)beoordeling:

Algemene staat
Gemiddeld

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
"We hebben sinds 2005 veel zeilreizen met ons schip Bess gemaakt. In eerste instantie in Nederland (IJsselmeer, Waddenzee, Noordzee). Al vrij snel werden de tochten verder en langduriger (Scandinavië, rondje Carieb, rondje Groot-Brittannië) en tot slot het Iberisch Schiereiland en Marokko. Bess heeft ons altijd veilig naar onze bestemmingen gebracht.

We hebben nu al onze dromen bereikt. We hebben gezien en gezeild wat we wilden doen. Inmiddels beginnen de lange zeezeilreizen ons fysiek zwaarder te vallen en hebben we meer tijd nodig om bij te komen van een aantal nachten op zee. Het is nu tijd om met andere plannen aan de slag te gaan. En fijn als we ons schip kunnen verkopen aan zeilers die er net zoveel plezier aan willen beleven als wij hebben gedaan."
Wat is het vaargebied?
"We hebben veel kunnen zien en zeilen: IJsselmeer, Waddenzee, Noordzee, Atlantische Oceaan."
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
"Wij zijn sinds 2005 de tweede eigenaar van dit schip."
Is het schip schadevrij geweest?
"De romp is eenmaal geheel opnieuw gespoten in 2007. Nu - nu na 16 jaar varen - hebben we krassen op de romp, die we zoveel mogelijk bijgewerkt hebben. In de Simon Stevinsluis is een vissersschip tegen onze SB stootlijst aangevaren. Dit is in de werf van Kooi Makkum hersteld.
Tijdens onze overtocht van de Carieb naar de Azoren (2011) hebben we vier weken met forse golfslag en tegenwinden te kampen gehad. Dat heeft geleid tot een barst in het voorschot (stuurboord). Dit is na thuiskomst onderzocht door de ontwerpers Dick Koopmans jr. en Paul Matthijsen van Sentijn (Sentijn 37IQ). Vervolgens is dit schot op hun advies afdoende gerepareerd en verstevigd."
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
"De Sentijn is een uitstekend zeilschip. Bijna onder alle omstandigheden is het schip met één vinger te besturen. De windvaan (en de eventueel daaraan te koppelen stuurautomaat) reageert soepel en snel. De lijnen en schoten zijn goed bereikbaar. Bess heeft een vlak dek met veel loopruimte. De vallen worden vanaf de mast bediend.
De Sentijn heeft een laag zwaartepunt, waardoor de boot rustig ligt. We varen met z'n tweeën en wisselen elkaar 's nachts af; de een waakt, de ander slaapt. Bess vaart droog en het buis- en spatwater wordt via het vlakke dek goed afgevoerd. We hebben daarom geen buiskap. Wij hebben vanuit de kuip altijd een prachtig rondom zicht."
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
"Sinds we eigenaar van Bess zijn, hebben we ieder jaar onderhoud laten uitvoeren. Een overzicht van het onderhoud:
- aanleg kotterstag met versteviging onderdek en bakstagen (2005/2006)
- grondig kaalschuren en opnieuw primeren hele onderwaterschip (2006)
- spuitwerk romp (2006)
- windvaan Windpilot Pacific Plus (2006)
- aanbrengen bliksembeveiliging (2007)
- zonnepanelen (2x) en sleepgenerator (2009)
- vernieuwen klapschroefblad saildrive (2010)
- vernieuwen stagen en genuaprofiel (2010)
- vernieuwen grootzeil (2010) en genua (2010)
- aanbrengen LED Aqualight driekleurenlicht en ankerlicht (2010)
- nieuwe accu's (2010)
- vernieuwen ankerbeslag en aanleg Lopolight LED navigatieverlichting (2011)
- vernieuwen elektrische bedrading (2012)
- nieuw teak op brugdek (2013) en kuipbanken (2015)
- vernieuwen waterleidingen (2017)
- nieuw toilet (2017)
- vernieuwen alle navagatieapparatuur (2017)
- ingrijpende renovatie Volvo Penta in werkplaats (2018)
- nieuwe mastankers voor de stagen (2018)."
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
"Bij voorkeur gaat het schip in de winter uit het water en op de wal. We controleren en onderhouden in ieder geval de dieselmotor, verversen de olie en de filters.
In Nederland laten we tijdens de winter de mast in de hal opbergen. In het buitenland is de mast in de winter op het schip blijven staan."
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
"Wij vinden het belangrijk om een vrouwelijke bootsnaam te hebben, omdat een schip immers een vrouw is. Daarnaast is het belangrijk om een gemakkelijk naam te nemen, die je ook in het buitenland snapt. De naam 'Bess' is een vrouwelijke naam, kort en krachtig, en ook in andere talen goed uit te spreken
Ons vorige schip heette 'Grietje' - in Nederland een prachtige naam, maar in het buitenland absoluut niet uit te spreken en onbegrijpelijk."
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
"We hebben Bess klaargemaakt en ingericht voor lange reizen op zee. Daarom hebben we gekozen voor een stevig oceaanzeil met een extra diep derde rif. Ook willen we aan boord zo energiezuinig mogelijk varen. We hebben Bess uitgerust met een windvaan, met ledverlichting binnen en buiten, een voetpomp naast de hydrofoor. In alle jaren op zee hebben we zelden problemen gehad."