CB 365

 
Afmetingen
11.1 x 3.40 x 1.98
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
2005
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
€ 109.365

Contact Print

ALGEMEEN

Bouwjaar
2005
Afmetingen
11.1m x 3.40m x 1.98m
Bouwer casco
Nicanders Batvarv, Lysekill (Zweden)
Bouwnummer
SE-NBA36533C505
Ontwerper
Carl Beyer
Spantvorm
Rondspant
Kielsoort
Bulbkiel
Bouwmateriaal
Polyester
Waterverplaatsing
Ca. 5,5 ton
Ballast
Ca. 2.000 kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Mahonie
Uitvoering dek
Polyester
Materiaal Kajuitopbouw
Polyester
Aantal hutten
3 (inclusief salon)
Aantal kooien
6
Doorvaarthoogte
Ca. 16.5 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.85 meter
Stahoogte salon
Ca. 1.95 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.95 meter
Materiaal ramen
Perspex
Besturing
Stuurwiel
Opmerkingen
Houten stootlijst rondom
Genaker pole
Spinaker boom

MOTOR

Merk en type
Volvo MD2030-D BT
Bouwjaar
2005
Bouwnummer
5102172430
Vermogen
28 pk (21 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. 2 liter per uur
Overbrenging
Saildrive
Manchet saildrive
Ca. 1 jaar
Koeling
Indirect
Brandstoftanks
R.v.s.
Inhoud tanks
Ca. 80 liter
Toerenteller
+
Urenteller
+
Oliedrukmeter
-
Temperatuurmeter
Lampje
Draaiuren
Ca. 1.250 uur
Schroef
Klapschroef
Boegschroef
-

TUIGAGE

Tuigage type
9/10
Materiaal rondhouten
Aluminium
Materiaal beslag
R.v.s.
Materiaal verstaging
Rod rigging
Materiaal zeilen
Quantum Tri-radial Pentex + CXP7
Kleur zeilen
Wit
Grootzeil
Doorgelat grootzeil Quantum Tri-radial Pentex + CXP7 / CXP6 laminate (40 m2) 2005
Overige zeilen
genua II Quantum Tri-radial Pentex + CXP7 / CXP6 laminate (31 m2) 2005
High Aspect Quantum Tri-radial Pentex + CXP7 / CXP6 laminate (23 m2) 2005
Lichtweer zeilen
Assymetrische spinnaker Quantum (90 m2) 2005
Reefinstallatie
3 traditional slabreefs
Spinnakerboom
+
Dekzeilen
Sprayhood, kuiptent, zeilhuik, rolfokhoes, winterkleed
Lieren
2 * Andersen 46 ST, 2 * Andersen 28 ST
Opmerkingen
1 * Harken below deck furler
1 * main halyard
1 * topping lift for boom
1 * Furlex halyard
2 * spinaker halyard
1 * cutter stay + stay sail halyard
1 * isolated backstay
2 * running backstays

ELECTRA

Accu's
Service: 3 * Varta Professional AGM 2A70 (2017) + Start: 1 Varta
Spanning
12 Volt
Walstroom
220 Volt
Acculader
TechSup
Aggregaat
-
Voltmeter
+
Amperemeter
+
Omvormer
-
Opmerkingen
Victron Volt en Ampère monitor

APPARATUUR

Kompas
Plastimo
Echolood
Raymarine ST290 large graphic
Log
Raymarine ST290 large graphic
Windset
Raymarine ST290 wind angle and
Marifoon
Sailor 4801 RT
Autopilot
Raymarine ST-6001 Autopilot S2
Radar
Raymarine RL70 Plus + 2kW rado
Roerstandaanwijzer
Raymarine
GPS
Raymarine Raystar 120 LP

GAS EN WATER

Watertanks
R.v.s.
Inhoud watertanks
Ca. 100 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
Boiler
Douche binnen
1
Douche buiten
1
Toilet
1
Vuilwatertank
+, 70 liter
Koelkast
-
Koelbox
1
Gasbun
+
Kooktoestel pitten
2-pits
Kooktoestel brandstof
Gas
Oven
+
Verwarming
Webasto Airtop 3500
Verwarming brandstof
Diesel
Opmerkingen
Electrisch toilet

BUITENOM

Tweede stuurstand
-
Preekstoel materiaal
R.v.s.
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
Handmatig
Zwemplateau
Geintegreerd
Zwemtrap
+
Anker
1
Ankerketting
+
Opmerkingen
Deckwash pomp
Blue Perfermance sun cover
Kuiptafel (wegneembaar)

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Nee

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
Wij keken al wat langere tijd uit naar een aluminium jacht met variabele diepgang. Kort geleden liepen we tegen centre board Koopmans 43 aan die nagenoeg aan al onze wensen voldeed.
Wat is het vaargebied?
We hebben hele mooie vakanties gehad: Kanaaleilanden zoals Guernsey, Jersey, de Franse kust richting Honfleur en Malö, de Engelse zuidkust (Island of Wright, Weymouth, Dartmouth) tot aan de Scilly Islands. De andere kant op zijn we ook veel in Denemarken (Limfjord, Fünen, Kopenhagen) en de westkust van Zweden geweest (rondom het eiland Orust waar de boot is gebouwd). Maar ook in alle Nederlandse wateren zijn we veel geweest van Zeeland, IJsselmeer tot aan de Wadden. Voordeel van een boot als de CouldBe is dat het een snelle zeiler is en daarom een grote actieradius heeft in een zomervakantie.
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
Wij zijn de 1ste eigenaar en hebben het schip laten bouwen in 2005. Toen we in 2004 op zoek waren naar een zeilboot hebben we gekeken naar X-Yachts, Dehler, Beneteau, etc. Maar wat ons bij de CB365 bijzonder aansprak, was dat het een snel schip is met een mooie Zweedse kwaliteit mahonie intimmering (zelfde als bijv. Hallberg Rassy) en dat de kuip + stuurwiel op zee zeer ergonomisch is (diep en je kunt je overal goed vasthouden). Daarnaast konden we in overleg met de scheepsontwerper Carl Beyer en de werf nog een aantal aanpassingen aan het interieur doen: grote kaartentafel en mooie diepe schuifladen voor bijv. pannen. Tijdens de bouw van het schip zijn we vaak op de werf geweest om ook de details goed te krijgen (bijv. zwaardere overloop grootzeilschoot en inbouw apparatuur).
Is het schip schadevrij geweest?
Ja, de boot is schadevrij geweest. In de winter van 2019 / 2020 is de boot voor groot onderhoud naar Schaap Ship Care geweest voor een nieuw onderwaterschip (nieuwe epoxylaag), de kiel is er opnieuw onder gezet met nieuwe kit afdichting en een nieuwe rubber seal voor de sail drive. Het nieuwe onderwaterschip was nodig om een copper coat (expoxy gemengd met koper) laag als antifouling er op te zetten i.p.v. zelfslijpende antifouling. Voordeel van copper coat is dat de komende 8 - 10 jaar er geen onderhoud meer aan het onderwaterschip hoeft te worden gedaan (behalve af en toe opruwen met een schuursponsje). Verder heeft de boot in de winter bijna altijd op de kant gestaan onder een wintertent (nieuwe uit 2017) bij Breehorn in Woudsend waar alle spullen (zeilen + kussens) droog op zolder konden liggen. Verder is de boot ieder jaar goed gepoetst en in de was gezet aan het begin van het vaarseizoen.
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
De boot vaart en stuurt als een dinghy / Laser en is bijzonder snel. Het stuurwiel is 130 cm in diameter waar je zowel staand als zittend op de kuiprand erg goede controle hebt over de koers. De CB365 heeft een doorgelat grootzeil van 40 m2 en een niet overlappende genua van 31 m2. Vanaf 8 knopen wind loopt de boot al tegen de 5 Kts. Bij hardere wind is het grootzeil snel en makkelijk te reven zodat de boot goed hanteerbaar blijft. Als het een beetje doorwaait haal je zelfs met gereefd grootzeil snelheden van 8 Kts - 10 Kts. Voor op zee gebruiken we meestal de high aspect fok van 23 m2. Voor de zeilen hebben we destijds gekozen voor Quantum Sails van een extra zware (ocean) kwaliteit en zijn nog steeds in prima conditie. De saildrive zit goed voor het roer zodat je in de haven erg makkelijk kunt manoeuvreren: de boot draait om zijn kielas bij wijze van spreken.
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
De boot is nagenoeg iedere winter de kant op geweest. Bij begin van het nieuwe seizoen is de boot telkens goed gepoetst (en om de paar jaar ook gepolijst) en in de was gezet, motor nagekeken, olie ververst, etc. Van het groot onderhoud bij Schaap Ship Care is de specificatie en factuur aanwezig. Verder hebben de zeilen ook groot onderhoud gehad in 2019 / 2020 bij North Sails in Rotterdam; factuur ook aanwezig. Voordat de boot naar Yaching Company Muiderzand is gebracht, heeft de timmerman nog een aantal reparaties uitgevoerd zodat alles er weer netjes uit ziet. Afgelopen winter is het elandleer (behoud te allen tijde zijn zachtbruine kleur) op het stuurwiel en de handgreep op de sprayhood, vernieuwd.
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
Ja, nagenoeg iedere winter en onder een wintertent. De huidige wintertent is zo goed als nieuw en is van 2017. In een van de eerste winters is er water gelekt door de mast waardoor in de kajuitvloer vocht in het hout was getrokken; we hebben daarom een afvoerpijpje in de bilge aangebracht zodat dit probleem verholpen was.
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
Bootnaam is Could Be. Dat heeft inderdaad een speciale betekenis. In de eerste plaats was het na lang zoeken en een lange lijst wensen geweldig om de boot van onze dromen te vinden en vroegen we ons af: Could (it) Be? In de tweede plaats hadden we ontzettend leuk contact met de scheepsontwerper Carl Beyer over aanpassingen aan de boot, etc. Zijn initialen zijn CB en zo hebben we een naam voor de boot met zijn initialen gevonden. Uiteindelijk is het de beste investering in vrije tijd die we ooit hebben gedaan.
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
Van de CB365 zijn er ongeveer 50 gebouwd. Wij hebben nr. 33. De CB365 is getest door de Zeilen, De Waterkampioen en het Duitse Yacht.