Colin Archer / Tak Spiegelkotter

 
Afmetingen
12.2 x 4.0 x 1.40
Bouwmateriaal
Staal
Ligplaats
Marina Muiderzand
Bouwjaar
1995
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
€ 149.500
Wilt u dit schip met eigen ogen bekijken? Vraag een bezichtiging aan of neem contact met ons op.

ALGEMEEN

Bouwjaar
1995
Afmetingen
12.2m x 4.0m x 1.40m
Bouwer casco
Tak Raamsdonkveer
Spantvorm
Rondspant
Bouwmateriaal
Staal
Waterverplaatsing
Ca. 19 ton
Ballast
Ca. kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Teak
Uitvoering dek
Staal
Materiaal Kajuitopbouw
Staal
Gesloten stuurhuis
+
Aantal hutten
2 (inclusief salon)
Aantal kooien
5
Doorvaarthoogte
Ca. 3.5 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.85 meter
Stahoogte salon
Ca. 1.90 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.85 meter
Materiaal ramen
Veiligheidsglas
Besturing
Stuurwiel
Opmerkingen
Onderwaterschip (ColinArcher) gejoggeld staal 5mm, boven water 4mm staal.

MOTOR

Merk en type
Perkins
Bouwjaar
1995
Vermogen
120 pk (88 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. 8 liter per uur
Overbrenging
Keerkoppeling
Koeling
Indirect
Brandstoftanks
+
Toerenteller
+
Urenteller
-
Oliedrukmeter
+
Temperatuurmeter
+
Schroef
Vaste schroef
Boegschroef
Electrisch
Hekschroef
Electrisch

ELECTRA

Accu's
2x service 2018 2x Start
Spanning
Grotendeels 24 Volt/Led.
Walstroom
220 Volt
Acculader
Victron Multiplus 24/1600/40
Aggregaat
-
Voltmeter
+
Amperemeter
-
Omvormer
Victron Multiplus 24/1600/40

APPARATUUR

Kompas
Simrad
Echolood
Autohelm
Log
Autohelm
Marifoon
Hand Icom waterproof (zonder ATIS)
Kaartplotter
Raymarine Hybridtouch
Stuurautomaat
Simrad/Robertson

GAS EN WATER

Watertanks
+
Inhoud watertanks
Ca. 250 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
Boiler
Douche binnen
1
Douche buiten
1
Toilet
1
Vuilwatertank
+, nog niet aangesloten liter
Koelkast
+
Gasbun
-
Kooktoestel pitten
4-pits
Kooktoestel brandstof
Gas
Oven
-
Verwarming
Kabola CV 2015
Verwarming brandstof
Diesel
Opmerkingen
Elektrische toilet
Vuilwatertank: tank, slangen, afsluiter (geïnstalleerd), pomp, niveaumeter zijn
aanwezig maar nog niet aangesloten.

BUITENOM

Tweede stuurstand
+
Preekstoel materiaal
R.v.s.
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
Electrisch
Zwemplateau
+
Zwemtrap
-
Davits
1
Anker
2
Ankerketting
+
Opmerkingen
Romp, opbouw en dekken in 2019 volledig opnieuw geschilderd in 2019.
Onderwater antifouling, romp en opbouw 2 componenten International
Loopdekken 1 comp dekve
Kuiptent + zonwering boven achterdek.

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Nee

LOCATIE

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
Al 50 jaar vaar ik met allerlei schepen (valk, hoogaars, Urker kotter UK 4 (1938, 50 ton, in 1987 gekocht en gerestaureerd tot zeilend woonschip) en een Hallberg Rassy 34 (thuishaven Curacao).
In 2010 ben ik (nu 84) gestopt met zeezeilen. Zonder van plan te zijn een motorboot te kopen, kwam ik in 2011 deze spiegelkotter tegen en was verkocht.
Een uniek schip, voor een liefhebber custombuild getekend en gebouwd door een gerenommeerde werf. Heb met veel genoegen (vaak alleen) met de Calypso gevaren.
Eens komt een eind aan deze activiteit. Dat is nu.
Wat is het vaargebied?
Sinds 2012 heb ik vele watergebieden van Europa bevaren. Ongeveer alle wateren (brughoogte 3,50) in Nederland, de Waddenzee, het IJsselmeer, de grote rivieren, de wateren van Belgie, de Rijn en Donau tot Wenen, Maas, Schelde, Moezel, Rhone en de kanalen in noord en midden Frankrijk (drie keer via Parijs).
Op mijn laatste schip heb ik sinds 2012 veel gezien en beleefd. De Calypso is een mooi, comfortabel en gezellig schip, waarmee je (stuurautomaat en ankerlier met afstandbediening, boegschroef, hekschroef) ook heel goed en gemakkelijk alleen kunt varen. Door de zeer goed werkende Kabola CV kan dat ook in de winter.
Gezien het aanwezige comfort is dit schip ook geschikt voor langdurige dan wel permanente bewoning.
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
Derde eigenaar, gekocht juni 2011.
Is het schip schadevrij geweest?
Ja.
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
De Perkins motor is een feest. Zomer of winter, één druk op de startknop en hij loopt.
Met stuurautomaat, boegschroef, hekschroef, middenbolder (onmisbaar in de vele honderden sluizen),
morse handle die bereikbaar is van het stuurboord dek en ankerlier met afstandsbediening,
kun je met dit schip rustig, gemakkelijk en veilig varen.
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
Regelmatig werfbeurten, In 2019 volledig nieuw 2 componenten verfsysteem van hele schip (zie foto schip op de wal 2019)
en verder goed bijgehouden zoals het er nu ligt.
Geen facturen bewaard.
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
Ja. Antifouling altijd intact en overhaald.
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
CALYPSO.
De naam van de diepzeeduiker is door de eerste eigenaar gekozen.
Zoek: Hi, Calypso. Mooi liedje (vooral de tekst) van John Denver.
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
.