Nimbus 345 Avanta Fly

 
Afmetingen
11 x 3.35 x 0.85
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
2000
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
€ 135.000

Contact Print

ALGEMEEN

Bouwjaar
2000
Afmetingen
11m x 3.35m x 0.85m
Bouwer casco
Nimbus
Bouwnummer
SE-NIM0121E000
Ontwerper
Rolf Eliasson
Spantvorm
Deep-V
Bouwmateriaal
Polyester
Waterverplaatsing
Ca. 5.5 ton
Ballast
Ca. kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Teak
Uitvoering dek
Teak
Materiaal Kajuitopbouw
Polyester
Gesloten stuurhuis
+
Aantal hutten
3 (inclusief salon)
Aantal kooien
4
Doorvaarthoogte
Ca. 3.5 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.90 meter
Stahoogte salon
Ca. 2.00 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.80 meter
Materiaal ramen
Veiligheidsglas
Besturing
Stuurwiel

MOTOR

Merk en type
Mercruiser D4.2L 2x
Bouwjaar
2000
Bouwnummer
OL344740 en OL344742
Vermogen
220 pk (162 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. 3 tot 20 liter per uur
Overbrenging
Z-drive
Koeling
Indirect
Brandstoftanks
R.v.s.
Inhoud tanks
Ca. 650 liter
Toerenteller
+
Urenteller
+
Oliedrukmeter
+
Temperatuurmeter
+
Draaiuren
Ca. 1650 uur
Schroef
Vaste schroef
Boegschroef
Electrisch
Boegschroef merk
Sidepower
Hekschroef
-
Opmerkingen
Bediening vanaf stuurstand en flybridge.
In 2024 is de dieseltank gereinigd zodat bacteriegroei is uitgesloten en daardoor geen motorstoring kan optreden.

ELECTRA

Accu's
4x
Spanning
12 Volt
Walstroom
220 Volt
Acculader
Victron
Aggregaat
-
Voltmeter
+
Amperemeter
+
Opmerkingen
Victron Multiplus Compact 12/2000/80 230v acculader en omvormer (2024)
Victron Cerbo GX communicatie centrum met touchscreen (2024)
Victron digital multicontrol (2024)
Victron Smartshunt (2024)

APPARATUUR

Kompas
+
Echolood
Raytheon bidata
Log
Raytheon bidata
Marifoon
B&G V20S
Radio
Pionier
CD-speler
Pionier
Autopilot
Autohelm met afstandsbedienin
Roerstandaanwijzer
Raytheon
GPS
Raymarine
Kaartplotter
+
AIS
Raymarine Transponder (zenden en ontvangen)

GAS EN WATER

Watertanks
+
Inhoud watertanks
Ca. 170 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
Boiler
Douche binnen
1
Douche buiten
1
Toilet
1
Vuilwatertank
+, 100 liter
Koelkast
+
Gasbun
+
Kooktoestel pitten
2-pits
Kooktoestel brandstof
Gas
Oven
+
Verwarming
Autoterm 4000 W (2024)
Verwarming brandstof
Diesel
Opmerkingen
Gasfles met gasdrukregelaar combi met meter (2024)

BUITENOM

Tweede stuurstand
+
Preekstoel materiaal
R.v.s.
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
Electrisch
Zwemplateau
Geintegreerd
Zwemtrap
R.v.s.
Anker
2
Ankerketting
+
Opmerkingen
Reserveanker met loodlijn aanwezig

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Nee

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
Wij hebben jaren lang gezeild met als vaargebied IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee en Noordzee (van Kanaaleilanden tot en met Zweden). We zijn enkele jaren geleden overgestapt naar een motorboot. In 2023 zijn we overgestapt van een kleinere Nimbus (9.80) naar deze Avanta 345 met het idee vooral op groot water te gaan varen. In de vaarseizoenen 2023 en 2024 hebben we ontdekt dat we toch een voorkeur hebben voor het binnenwater omdat we daar nog veel meer nieuws kunnen ontdekken. Hoewel deze Nimbus Avanta ook op het binnenwater prima kan varen is de boot toch meer bedoeld om ook regelmatig op het ruime vaarwater gebruikt te worden. Vanwege onze voorkeur voor het binnenwater willen we overstappen naar een waterverplaatsende motorboot.
Wat is het vaargebied?
Wij hebben met deze boot veel op het IJsselmeer, de Waddenzee en de grote rivieren gevaren. In 2023 hebben we een prachtige tocht door Belgiƫ gevaren (via Terneuzen, Brugge, Gent naar Maastricht). De vaste ligplaats is Marina Muiderzand. De weekenden varen we naar Weesp, Elburg, Bunschoten, Volendam of Hoorn.
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
Voor zover we weten zijn we de vierde eigenaar. Uit de documentatie blijkt dat de boot voor een Zwitser is gebouwd en later is verkocht aan een Duitser. Wij hebben de boot gekocht van een Nederlandse eigenaar. Voor zover bekend heeft de boot altijd een vaste ligplaats op zoet water gehad.
Is het schip schadevrij geweest?
Voor zover bekend zijn er geen grote schades aan de boot geweest. Er is altijd optimaal onderhoud gepleegd. Behoudens minimale gebruikerssporen ziet het polyester er zeer goed uit (Zweeds kwaliteitsproduct).
Zowel van binnen als van buiten ziet de boot er veel jonger uit dan de leeftijd doet vermoeden.
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
De Nimbus is een zeewaardige boot die zich thuis voelt op ruim water. De boot is ook snel varend erg comfortabel. Een groot voordeel is dat zowel binnen als buiten gestuurd kan worden. Wij stuurden vaak vanaf de flybridge waar het schuin geplaatste windscherm ervoor zorgt dat je erg beschut zit. Ook in de haven is de flybridge, met een heerlijke loungebank, een prima plek om met uitzicht over de haven van het mooie weer te genieten, al dan niet onder de bimini (met inritsbare zijflappen die voor extra schaduw kunnen zorgen).
Bij minder mooi weer is het binnen prima sturen. Door de bank van de zithoek om te klappen genieten meevaarders ook echt van het varen. In de haven is de kuip ook een fijne plek. Deze Nimbus heeft, vergeleken met andere modellen, echt een grote kuip waar je met 6 tot 8 personen heerlijk kunt loungen. Door de grote schuifdeur zijn de kajuit en de kuip echt een geheel. De plaatsing van de keuken nabij de kuip zorgt ervoor dat de 'kok' altijd contact heeft met de rest van het gezelschap.
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
Er is de laatste jaren veel vernieuwd dan wel uitgebreid. Het onderhoud is door ons volgens het boekje uitgevoerd, dat is aantoonbaar met facturen.
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
Voor zover bekend heeft de Nimbus in de winter bijna altijd op de kant gestaan.
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
Hendrik De Witte verwijst naar de bijnaam van de opa waarnaar de schipper is vernoemd. Die opa heeft zelf altijd beroepsmatig als schipper gevaren. Al onze boten hebben deze naam gehad.
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
Deze Nimbus is een heerlijke boot waar we enorm van genieten. Zoals bij al onze boten hebben we veel geld en moeite besteed aan het onderhoud en optimaliseren van de boot (in september 2024 is nog een nieuw toilet geplaatst). Door de gastenhut konden we vrienden of kleinkinderen meenemen. Met het extra kussen voor de zithoek is het aantal slaapplaatsen uit te breiden tot 6.
De reden dat we toch na twee jaar al op zoek gaan naar een andere boot heeft is dat we (een beetje tot onze verrassing) ontdekken dat ons vaargedrag verandert: veel meer op het binnenwater en daar past een andere boot bij. Misschien dat onze leeftijd daarbij een rol speelt. Maar nog wat langer doorvaren met deze Nimbus zou voor ons zeker geen straf zijn, integendeel!