Bavaria 42-3 Cruiser

 
Afmetingen
12.99 x 3.99 x 1.96
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
2006
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
€ 125.000

Contact Print

Bavaria 42-3 Cruiser indelingstekening

360°

ALGEMEEN

Bouwjaar
2006
Te water
2007
Afmetingen
12.99m x 3.99m x 1.96m
Bouwer casco
Bavaria Yachtbau
Bouwnummer
DE-BAVC42E6J607
Ontwerper
J&J Design
Spantvorm
Rondspant
Kielsoort
Vinkiel
Bouwmateriaal
Polyester
Waterverplaatsing
Ca. 9.2 ton
Ballast
Ca. 3100 kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Mahonie
Uitvoering dek
Teak
Materiaal Kajuitopbouw
Polyester
Gesloten stuurhuis
-
Aantal hutten
4 (inclusief salon)
Aantal kooien
6
Doorvaarthoogte
Ca. 19.5 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.90 meter
Stahoogte salon
Ca. 2.00 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.90 meter
Materiaal ramen
Perspex
Besturing
Stuurwiel
Opmerkingen
Offline heeft zonnepanelen op haar kajuit (dus prima "off-grid" langer varen), en is voorzien van diverse horren zodat ook 's nachts de ramen open kunnen zonder last van muggen te hebben.

MOTOR

Merk en type
Volvo Penta D2-40
Bouwjaar
2006
Bouwnummer
86896/5102 0011429
Vermogen
40 pk (29 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. 3 liter per uur
Overbrenging
Saildrive
Manchet saildrive
Ca. 2016 jaar
Koeling
Indirect
Brandstoftanks
+
Inhoud tanks
Ca. 210 liter
Toerenteller
+
Urenteller
+
Oliedrukmeter
+
Temperatuurmeter
+
Schroef
Klapschroef
Boegschroef
Electrisch
Hekschroef
-

TUIGAGE

Tuigage type
Sloep
Materiaal rondhouten
Aluminium
Materiaal beslag
R.v.s.
Materiaal verstaging
R.v.s.
Materiaal zeilen
Dacron
Kleur zeilen
Wit
Grootzeil
Rolgrootzeil M-sails 37,4 m2 2021
Overige zeilen
Genua M-sails 49,5 m2 2016
Reefinstallatie
-
Spinnakerboom
-
Dekzeilen
Sprayhood, rolfokhoes, bimini, stuurwielhoes
Lieren
2x Lewmar 48 electric + 2x Lewmar 40

ELECTRA

Accu's
1x start 2x service 2x bowthruster
Spanning
12 Volt
Walstroom
220 Volt
Acculader
Mastervolt 12/35
Aggregaat
-
Voltmeter
+
Amperemeter
+
Omvormer
Dometic 2000W inverter
Opmerkingen
2x shore power bow and stern, 180Amp LiFePo4 bettery with 1000W inverter for hot water boiler (2023), 2x 90AMP battery for bowthruster & winches, Victron 115W solar panel, Mastervolt battery monitor BTM-III

APPARATUUR

Kompas
2x Plastimo Olympic 135
Echolood
Raymarine ST60+ tridata
Log
Raymarine ST60+ tridata
Windset
Raymarine ST60+
Marifoon
iCom IC-M423G GPS
Radio
Sony MEX-N6001
Autopilot
Raymarine ST6002 + S100 remote
Radar
Raymarine RD218 2kw
Kaartplotter
Raymarine Axiom 9
AIS
+
Graphic
Raymarine
Chartplotter 2de
Raymarine C70

GAS EN WATER

Watertanks
+
Inhoud watertanks
Ca. 360 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
Boiler
Douche binnen
2
Douche buiten
1
Toilet
1
Vuilwatertank
+, 2x not conncted liter
Koelkast
+
Gasbun
+
Kooktoestel pitten
2-pits
Kooktoestel brandstof
Gas
Oven
+
Verwarming
webasto
Verwarming brandstof
Diesel

BUITENOM

Tweede stuurstand
+
Preekstoel materiaal
R.v.s.
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
Electrisch
Zwemplateau
Geintegreerd
Zwemtrap
+
Anker
2
Ankerketting
+
Opmerkingen
Lewmar electric windlass with 50 mtr chain
2nd anchor with 50 mar lead line

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Nee

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
Wij zijn ons hele leven al gepassioneerde zeilers geweest. Het varen heeft ons altijd vrijheid, rust en avontuur gebracht. Ons schip heeft ons door prachtige wateren gedragen en talloze mooie herinneringen opgeleverd. Toch hebben wij, met pijn in het hart, besloten om dit hoofdstuk af te sluiten en ons geliefde schip te verkopen.

De reden voor deze beslissing is eenvoudig: het leven verandert. Met een drukke baan, een groeiend gezin en nieuwe interesses die steeds meer tijd vragen, merken we dat we minder vaak het ruime sop kiezen. Hoewel onze liefde voor het water blijft, past het intensieve zeilen op groter water niet meer bij onze huidige levensfase.

We sluiten de deur naar het varen niet volledig. Waarschijnlijk stappen we over op iets kleiners, geschikt voor de Hollandse meren, om zo toch verbonden te blijven met het water dat ons zoveel heeft gebracht. Maar het is tijd dat ons huidige schip, dat in topstaat verkeert en klaar is voor vele nieuwe avonturen, een nieuw thuis krijgt bij iemand die er net zoveel plezier aan beleeft als wij hebben gedaan.
Wat is het vaargebied?
Ons vaargebied was hoofdzakelijk het Marker- en IJsselmeer.
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
Wij zijn sinds 2023 de trotse, tweede eigenaar van het schip Offline. Voorafgaand aan onze aankoop hebben wij zorgvuldig onderzocht of het schip ooit is ingezet voor verhuur, en dat is absoluut niet het geval. Offline is altijd particulier in bezit geweest en met veel zorg onderhouden, wat ook terug te zien is in de uitstekende staat waarin het verkeert.
Is het schip schadevrij geweest?
Het schip is volledig schadevrij en verkeert in uitstekende staat. Er zijn geen aanvaringen, grondingen of andere incidenten geweest die schade hebben veroorzaakt aan romp, tuigage of motor. Zowel wijzelf als de vorige eigenaar hebben het schip met zorg en aandacht behandeld, wat duidelijk terug te zien is in de algehele conditie en betrouwbaarheid van Offline.
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
Offline vaart bijzonder comfortabel en is zowel voor ervaren zeilers als gezinnen gemakkelijk te hanteren. Het rolgrootzeil en de rolfok maken het hijsen en reven van de zeilen eenvoudig en snel, zelfs met beperkte bemanning. Dankzij de elektrische lieren kost het trimmen nauwelijks moeite, wat het zeilen ontspannen en plezierig maakt, ook bij wat stevigere wind. De Bimini biedt uitstekende beschutting tegen zon en regen, waardoor langere tochten ook bij wisselende omstandigheden aangenaam blijven. Bovendien is het schip uitgerust met een boegschroef, wat het manoeuvreren in havens of nauwe ruimtes bijzonder eenvoudig maakt. Kortom, een schip dat staat voor comfortabel en moeiteloos zeilen, met slimme voorzieningen die bijdragen aan ontspannen vaarplezier.
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
Direct voorafgaand aan onze aanschaf in 2023 is Offline professioneel in onderhoud geweest. Hierbij is onder andere een nieuwe laag antifouling aangebracht, de romp grondig gereinigd en is er motoronderhoud uitgevoerd. Dit zorgde ervoor dat het schip bij overdracht in uitstekende staat verkeerde en direct vaarklaar was.
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
In de winter van 2025 heeft het schip op de wal gestaan voor regulier onderhoud. In het voorjaar zijn er diverse werkzaamheden uitgevoerd om het schip weer in topconditie te brengen. Zo is de romp grondig gereinigd en voorzien van een nieuwe laag antifouling, en vervolgens volledig gepolijst en in de was gezet. Het dikke teakdek heeft een complete behandeling gekregen, waardoor het er weer strak en verzorgd bij ligt. Ook de opbouw is gereinigd en in de was gezet. Dit alles maakt het schoon houden van het schip zeer gemakkelijk, wat bijdraagt aan het behoud van de nette en verzorgde uitstraling.
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
De naam Offline heeft voor ons een diepere betekenis. Het is een symbolische verwijzing naar het ontsnappen aan de constante verbinding met technologie, werk en sociale verplichtingen. Het schip biedt de perfecte gelegenheid om even "offline" te gaan, letterlijk en figuurlijk. Terwijl je op het water bent, ben je los van de hectiek van het dagelijks leven, en kun je echt tot rust komen. Het is een plek waar we, zonder bereik of connectie met de buitenwereld, volledig kunnen genieten van de natuur en de rust die het zeilen met zich meebrengt. Zo biedt Offline niet alleen avontuur en vrijheid, maar ook de mogelijkheid om even te ontsnappen en jezelf te herbronnen, weg van alles wat normaal gesproken onze aandacht trekt.
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
Offline is een schip dat met veel aandacht en liefde is onderhouden. Het schip is schadevrij, nooit verhuurd geweest en altijd particulier gebruikt. Dankzij de combinatie van comfort en praktische vaareigenschappen is het uitermate geschikt voor zowel ontspannen vakantietochten als langere reizen. De aanwezigheid van een boegschroef, elektrische lieren, rolgrootzeil en rolfok maakt het varen eenvoudig en stressvrij, ook met een kleinere bemanning. Daarnaast is het schip uitgerust met een Bimini voor extra comfort tijdens zonnige dagen. Het teakdek verkeert in zeer goede staat en is in 2025 volledig behandeld. Kortom, een zeiljacht dat vaarklaar is voor een nieuwe eigenaar die zorgeloos wil genieten op het water.