Valkvlet 12.30 Ok AK
Afmetingen
12.3 x 3.60 x 1.05
Bouwmateriaal
Staal
Ligplaats
KWV De Kaag
Bouwjaar
1981
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
€ 99.000
Wilt u dit schip met eigen ogen bekijken?
Vraag een bezichtiging aan of neem contact met ons op.
ALGEMEEN
- Bouwjaar
- 1981
- Afmetingen
- 12.3m x 3.60m x 1.05m
- Bouwer casco
- P. Valk Yachts Franeker
- Ontwerper
- P. Valk Yachts Franeker
- Spantvorm
- Rondspant
- Bouwmateriaal
- Staal
- Waterverplaatsing
- Ca. 12 ton
- Ballast
- Ca. kg
- Afbouw casco
- Werf
- Betimmering
- Teak
- Uitvoering dek
- Teak
- Materiaal Kajuitopbouw
- Staal
- Gesloten stuurhuis
- +
- Aantal hutten
- 2 (inclusief salon)
- Aantal kooien
- 5
- Doorvaarthoogte
- Ca. 2.5 meter
- Stahoogte vooronder
- Ca. 1.90 meter
- Stahoogte salon
- Ca. 1.90 meter
- Stahoogte achterkajuit
- Ca. 1.20 meter
- Materiaal ramen
- Veiligheidsglas
- Besturing
- Stuurwiel
- Opmerkingen
- Romp + opbouw geschilderd (2 componenten) in 2024, Hora dubbelglas salon en dinette nieuw geplaatst in 2017 (8 stuks).
Aantal kooien uit te breiden tot 9 stuks (inclusief dinette en salonbank).
MOTOR
- Merk en type
- Daf 575
- Bouwjaar
- 1980
- Bouwnummer
- DD575M nr. A63076
- Vermogen
- 105 pk (77 kW)
- Brandstof
- Diesel
- Verbruik
- Ca. 5 liter per uur
- Overbrenging
- Keerkoppeling
- Koeling
- Indirect
- Brandstoftanks
- R.v.s.
- Inhoud tanks
- Ca. 550 liter
- Toerenteller
- +
- Urenteller
- +
- Oliedrukmeter
- +
- Temperatuurmeter
- +
- Draaiuren
- Ca. 4200 uur
- Schroef
- Vaste schroef
- Boegschroef
- Electrisch
- Boegschroef merk
- Nobel 24V 3pk
- Opmerkingen
- VELVET keerkoppeling. Dubbele SEPAR brandstof filter
ELECTRA
- Accu's
- 4 stuks
- Spanning
- 24 volt
- Walstroom
- 220 Volt
- Acculader
- Victron
- Voltmeter
- +
- Amperemeter
- -
- Opmerkingen
- 2 start/tractie- accu's VARTA 154Ah/stuk (juli 2018) en 2 lichtaccu's Greenline 180 Ah/stuk (september 2023).
Dynamo vervangen in 2010 met Mastervolt Battery Mate 1602IG.
APPARATUUR
- Kompas
- Vetus
- Echolood
- +
- Log
- +
- Windset
- NASA
- Marifoon
- SAILOR
- Radio
- JVC
- CD-speler
- JVC
- Autopilot
- Vetus
- Roerstandaanwijzer
- NASA
- GPS
- Raymarine
- Kaartplotter
- Raymarine
- Opmerkingen
- Hydrauliek stuurinrichting en autopilot vernieuwd met Vetus
GAS EN WATER
- Watertanks
- R.v.s.
- Inhoud watertanks
- Ca. 400 liter
- Watersysteem
- Electrisch
- Warmwatersysteem
- Geiser
- Douche binnen
- 1
- Toilet
- 1
- Vuilwatertank
- +, 70 liter
- Koelkast
- +
- Gasbun
- +
- Kooktoestel pitten
- 3-pits
- Kooktoestel brandstof
- Gas
- Oven
- -
- Verwarming
- Eberspacher D5LC
- Verwarming brandstof
- Diesel
- Opmerkingen
- Eberspacher hetelucht kachel met thermostaat.
Vaillant geiser.
JABSCO VFL)O 5.0 24V drinkwaterpomp.
Gas alarm Vetus, dubbele gasbun (RVS).
BUITENOM
- Tweede stuurstand
- +
- Preekstoel materiaal
- R.v.s.
- Zeereling
- R.v.s.
- Ankerlier
- Handmatig
- Zwemtrap
- R.v.s.
- Anker
- 1
- Ankerketting
- +
- Opmerkingen
- Ankerkluis RVS. Lofrans Royal ankerlier uit 2002.
Het schip heeft een originele Valk loopplank met rvs relinghouders. Tevens is nog een 2e kuiptent aanwezig (zonder ramen).
B.T.W. EN TEBOEKSTELLING
- B.T.W.
- Aantoonbaar betaald
- Teboekgesteld
- Niet geregistreerd
- Gekeurd
- Ja
LOCATIE
INTERVIEW VERKOPER
- Waarom wordt het schip verkocht?
- Wij hebben 28 jaar met veel plezier met deze comfortabele en ruime Valkvlet gevaren. Aangezien de jongere generatie vanwege andere hobby's het roer niet wenst over te nemen hebben wij op grond van onze leeftijd besloten de boot te verkopen.
- Wat is het vaargebied?
- Voordat wij de Valkvlet in 1997 kochten voer het schip op de Friese meren, de Wadden, de Oostzee en het Kanaal. Vandaar dat er ook een 2e mast aanwezig is met een fors (bruin) steunzeil. Wij hebben voornamelijk op de Hollandse binnenwateren gevaren, meestal in georganiseerd teamverband.
- De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
- Officieel zijn wij de 2e eigenaar omdat wij in 1997 de boot bij de werf van de Pikmeerkruiser kochten, alwaar hij was ingeruild.
- Is het schip schadevrij geweest?
- De enige schade waar wij weet van hebben, is onze eigen schade op de dak bij de doorgang onder de Hoge Brug bij Rotterdam, zo'n 20 jaar geleden. Die brug bleek niet zo hoog te zijn. De oorzaak was de waterstuwing van een opvarend binnenvaartschip. Dit heeft geleid tot de vernieuwing van de teakhouten waterkering die voor het schuifdak staat. Schijnwerper, scheepshoorn en loudhailer zijn eveneens vervangen.
- Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
- Deze lange en slanke Valkvlet loopt met zijn 12 meter waterlijn en grote werkschroef snel, rustig en stabiel. Een rondspant wil wel rollen maar de lange kimkielen dempen voldoende. De DAF 575 dieselmotor loopt rustig met weinig toeren. Wij varen gemiddeld op 1200 toeren en dat resulteert in 5 a 6 knopen. Het motorgeluid is eveneens adequaat gedempt door dikke vloerluiken en met rubber bekleedde dieseltanks.
- Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
- Vanaf 1981 is al het onderhoud tot en met de laatste grote schilderbeurt in juni/juli 2024 na te lopen. Tijdens de 28 jaar dat wij het schip bezaten, heeft er minstens 4 keer in de loods een grote onderhouds- en schilderbeurt plaatsgevonden bij dezelfde werf in Leiden. Relatief grote ingrepen waren het vervangen van de Eberspacher dieselkachel (12/1997); vervanging van zowel de kabelaring- als leguaandrager rondom door RVS en aanbrengen van een vuilwatertank met pompen en een elektrisch toilet, 8 Hora dubbelglas (schuif)ramen in 2017; in 2001 nieuwe teakdekken met massief teak (dikte 1,8 en 2,1 cm dikte) geheel op Sikaflex. Ook alle bank en kooi kussens zijn vervangen (nieuw schuimrubber en Sunbrella stoffering). In 2010 is er overgegaan naar een 2 componenten polyurethaan verfsysteem dat herhaald is in 2017 en 2024 (zowel bovenbouw als romp 2 keer per beurt). In 2024 zijn onder andere de houten dragers van het schuifdak vervangen.
- Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
- Dit is alleen gebeurt tijdens de grote onderhoudsbeurten. Dankzij het gesloten koelsysteem (mbv een doorlopende dooskiel met koelvloeistof) hebben wij haast elk jaar ook 's winters op de Kaag gevaren, heerlijk comfortabel dankzij de kachel en het dubbel glas in de salon.
- Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
- De Valkvlet is te water gelaten in 1981 als Wya Catharina maar de vorige eigenaar had de naamborden meegenomen. Wij wilden de boot de naam geven van een watervogel en aangezien onze Centaur zeilboot Pijlstaart heette, hebben wij het moederschip De Wilde Eend gedoopt. De Wilde eend bleek een originele eenden soort te zijn.
- Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
- Uiteraard hopen wij dat De Wilde Eend zijn traditie als fantastisch familieschip zal voortzetten. Maar ook nodigt het schip uit tot zwerftochten door Europa omdat een lang en zeer comfortabel verblijf aan boord zonder meer mogelijk is. Het schuifdak geeft het gevoel op te varen. Zijn lage doorvaarhoogte is een groot voordeel.
En op het open water kan er zittend op het achterdek relaxed gestuurd worden dankzij de Vetus afstandsbediening.