Colin Archer 10.22

 
Afmetingen
10.22 x 3.31 x 1.57
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
1981
Gekeurd
Ja
Vraagprijs
€ 89.000

Deze Colin Archer 10.22 heeft een hoogwaardige refit ondergaan tussen 1996 en heden.

Contact Print

ALGEMEEN

Bouwjaar
1981
Afmetingen
10.22m x 3.31m x 1.57m
Bouwer casco
Gebr. Ruest Hamburg
Bouwnummer
70115
Ontwerper
Colin Archer
Spantvorm
Rondspant
Kielsoort
Langkiel
Bouwmateriaal
Polyester
Waterverplaatsing
Ca. 12 ton
Ballast
Ca. 6000 kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Mahonie
Uitvoering dek
Teak
Materiaal Kajuitopbouw
Hout
Gesloten stuurhuis
-
Aantal hutten
3 (inclusief salon)
Aantal kooien
7
Doorvaarthoogte
Ca. 11.5 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.75 meter
Stahoogte salon
Ca. 1.95 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.75 meter
Materiaal ramen
Veiligheidsglas
Besturing
Helmstok
Opmerkingen
The previous owner had the boat fully re-fitted with high quality materials and labor between the date of purchase in 1996 and 2016. In fact, the boat has been completely refurbished.

MOTOR

Merk en type
Yanmar 4JH3-TE-98
Bouwjaar
1993
Vermogen
69 pk (51 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. 3.5 liter per uur
Overbrenging
Keerkoppeling
Koeling
Indirect
Brandstoftanks
Kunststof
Inhoud tanks
Ca. 140 liter
Toerenteller
+
Urenteller
+
Oliedrukmeter
Alarm
Temperatuurmeter
Lampje
Draaiuren
Ca. 50 uur
Schroef
Vaanstandpropellor
Boegschroef
Electrisch
Boegschroef merk
Vetus Bow 5512 55kgf
Opmerkingen
Nieuwe motor uit 1993, amper draai uren.
Seahawk Autostream Propeller 3 blades

TUIGAGE

Tuigage type
Ketch
Materiaal rondhouten
Hout
Materiaal verstaging
R.v.s.
Materiaal zeilen
Dacron
Kleur zeilen
Set bruin & set wit
Grootzeil
Conventioneel grootzeil De Vries 1981
Overige zeilen
Fok 1981
Stormfok 1981
Bezaan 1981
Lichtweer zeilen
Kluiver 1981
Kleine kluiver 1981
Reefinstallatie
Bindrif
Spinnakerboom
-
Dekzeilen
Zeilhuik, winterkleed
Lieren
4 schootlieren
Opmerkingen
*originele bruine set zeilen plus jongere set (room)wit +/- 2005
*bronzen schootlieren en dekbeslag
*boegspriet

ELECTRA

Accu's
Lithium (200 Ah) en start
Spanning
12 Volt
Walstroom
220 Volt
Acculader
Victron
Aggregaat
-
Voltmeter
+
Amperemeter
+
Opmerkingen
Gehele elektrische installatie Victron:
Victron MultiPlus IP21 12/1600/70-16 230V
Victron Digital Multi Control 200/200A
Victron accu monitor BMV-712

APPARATUUR

Echolood
Raymarine
Log
Raymarine
Opmerkingen
Raymarine i70s Multifunctioneel instrument
VHF antenne op bezaan mast met kabel naar de kuip.

GAS EN WATER

Watertanks
Kunststof
Inhoud watertanks
Ca. 150 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
Boiler
Douche binnen
1
Toilet
1
Vuilwatertank
+, 50 liter
Koelkast
+
Gasbun
-
Kooktoestel pitten
4-pits
Kooktoestel brandstof
Spiritus
Oven
+
Opmerkingen
*4 pits Taylor's Parafin cooker met grill
*kluis; indelB safe 30 Plus Smart
pipes for toilet and other water pipes new.

BUITENOM

Tweede stuurstand
-
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
Electrisch
Zwemplateau
-
Zwemtrap
-
Anker
1
Ankerketting
-
Opmerkingen
Masten, gieken, boegspriet etc. new.

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Ja

CONDITIEKEURING

 

Dit jacht is op 19-10-2023 door een Expert Pleziervaartuigen gekeurd. Bij deze jachtinspectie is het jacht beoordeeld op diverse onderdelen:

  • onderwaterschip
  • bovenwaterschip
  • dek, opbouw en kuip
  • tuigage
  • romp binnenzijde
  • constructie
  • interieur
  • elektrische installatie
  • inbouw gasinstallatie
  • stuurwerk
  • motorinbouw
  • proefvaart
  • inventaris/apparatuur

 

CONCLUSIE JACHTINSPECTIE
De uitgevoerde keuring van dit jacht heeft op dat moment geresulteerd in de volgende (eind)beoordeling:

Algemene staat
Ruim voldoende

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
Leeftijd eigenaar.
Wat is het vaargebied?
IJsselmeer, Waddenzee.
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
3e Eigenaar, sinds 2020.
Is het schip schadevrij geweest?
Ja
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
Een langkieler met uitstekende zeil eigenschappen en zeewaardigheid. Een echte Colin Archer.

Colin Archer (1832 –1921) was a Norwegian naval architect and shipbuilder known for his seaworthy pilot and rescue boats and the larger sailing and polar ships.
In 1892 several of his pilot-boats rescued fishing boats in a severe off shore gale on the southeast coast of Norway, and after a design competition, he received an order to design a rescue boat for the Norwegian Society for Sea Rescue.
This 47-foot boat[7] proved so seaworthy that 33 were built, giving Archer and his shipyard a reputation for durable and safe ships.
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
Ja, dikke ordner mappen met allerlei facturen en allerhande brochures van het aangekochte en geïnstalleerde materiaal.
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
Jarenlang niet in het water geweest en pas de laatste 3 jaar gedurende de zomer in het water gelegen
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
Sandefjord is the big fjord towards Oslo.
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
Schip door vorige (2e eigenaar) volledig gesloopt tot aan de kielbalk, daarna volledig gerestaureerd met behulp van een scheepstimmerman en o.a. Ship Shape in jachthaven Naarden, inclusief nieuwe motor, zeilen, masten, gieken etc..
Heel veel materiaal van Toplicht Hamburg. Kosten noch moeite werden gespaard.
Helaas overleed deze eigenaar geheel onverwacht en heeft de Sandefjord onafgemaakt jarenlang in een verwarmde loods op de jachthaven Naarden gelegen totdat ik de boot in 2020 kocht en met behulp van een deskundige (Holland Nauta) de afgelopen 3 jaar de boot zoveel mogelijk technisch compleet gemaakt, bv. alle electra (accu’s, verlichting, aansluiting motor (gashendel, start accu), aansluiting boegschroef, plaatsen van sanitair en aan- en afvoer water, douche.
Het jacht heeft te koop gestaan in het bekende Engelse tijdschrift Classical Yacht en is daar nog steeds terug te vinden:
https://classicboat.telegraph.co.uk/colin-archer-sandefjord/