Jeanneau Sun Odyssey 29.2 kielmidzwaard

Afmetingen
8 x 2.98 x 0.75
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
2003
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
€ 30.292
Jeanneau Sun Odyssey 29.2 kielmidzwaard indelingstekening

ALGEMEEN

Bouwjaar
2003
Afmetingen
8m x 2.98m x 0.75m
Bouwer casco
Jeanneau-France
Bouwnummer
FR IRI 00474A302
Ontwerper
J.Fauroux
Spantvorm
Rondspant
Kielsoort
Kielmidzwaard
Bouwmateriaal
Polyester
Waterverplaatsing
Ca. 2,850 ton
Ballast
Ca. 1240 kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Teakfineer
Uitvoering dek
Polyester
Materiaal Kajuitopbouw
Polyester
Gesloten stuurhuis
-
Aantal hutten
3 (inclusief salon)
Aantal kooien
6
Doorvaarthoogte
Ca. 12.5 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.70 meter
Stahoogte salon
Ca. 1.85 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.80 meter
Materiaal ramen
Perspex
Besturing
Helmstok
Opmerkingen
*kielmidzwaard 0.75-1.60

MOTOR

Merk en type
Volvo Penta MD2020
Bouwjaar
2003
Bouwnummer
510 23329 80
Vermogen
19 pk (14 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. 1 liter per uur
Overbrenging
Keerkoppeling
Brandstoftanks
R.v.s.
Inhoud tanks
Ca. 100 liter
Toerenteller
+
Urenteller
+
Oliedrukmeter
Lampje
Temperatuurmeter
Lampje
Draaiuren
Ca. 600 uur
Schroef
Vaste schroef
Boegschroef
-
Opmerkingen
*urenteller motor functioneert niet, uren geschat
*Het alarm van de temperatuur en oliedruk gaat soms spontaan aan. De alarmlampjes werken wel goed

TUIGAGE

Tuigage type
7/8
Materiaal rondhouten
Aluminium
Materiaal beslag
R.v.s.
Materiaal verstaging
R.v.s.
Materiaal zeilen
Dacron
Kleur zeilen
Wit
Grootzeil
Doorgelat grootzeil Rolly Tasker Sails 2014
Overige zeilen
High Aspect Rolly Tasker Sails 2014
Lichtweer zeilen
Spinnaker oud
Assymetrische spinnaker onbekend
Reefinstallatie
Bindrif, rolreef
Spinnakerboom
+
Dekzeilen
Sprayhood, zeilhuik
Lieren
2x Lewmar, 2x Enkes
Opmerkingen
*Grootzeil (losse broek) en fok (rolrif en UV-strook) (2014) zijn offshore kwaliteit.
*2 extra lieren voor bediening gennaker en spinaker.
*boegspriet voor gennaker
Nieuwe zeilhuik en sprayhood 2020

ELECTRA

Accu's
3 accu's waaronder aparte startaccu
Spanning
12 Volt
Walstroom
220 Volt
Acculader
Cristec Cps 140 12 Ah
Aggregaat
-
Voltmeter
+
Amperemeter
-

APPARATUUR

Kompas
Silva
Echolood
Raymarine ST60 tridata
Log
Raymarine ST60 tridata
Windset
Raymarine ST60+
Marifoon
Navman VHF-7100
Radio
+
CD-speler
+
Autopilot
Raymarine ST-2000 plus
GPS
+
Kaartplotter
Interphase, Chartmaster 7CV

GAS EN WATER

Watertanks
R.v.s.
Inhoud watertanks
Ca. 100 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
+
Douche binnen
-
Douche buiten
1
Toilet
1
Vuilwatertank;
-
Koelkast
+
Gasbun
+
Kooktoestel pitten
2-pits
Kooktoestel brandstof
Gas
Oven
-
Verwarming
Webasto
Verwarming brandstof
Diesel
Opmerkingen
*Koelkastinstallatie Isotherm vernieuwd 2017

BUITENOM

Tweede stuurstand
-
Preekstoel materiaal
R.v.s.
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
-
Zwemplateau
+
Zwemtrap
+
Anker
2
Ankerketting
-

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Nee

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
Wij hebben vele jaren plezier beleeft aan dit schip maar onze interesses veranderen en we varen er de laatste jaren te weinig mee.
Wat is het vaargebied?
We hebben gevaren van Waddenzee en IJsselmeer tot Zeeland en met het kielmidzwaard kom je ook overal in Friesland en Randmeren. Het is ook geschikt voor kustwateren maar daar hebben wij geen ervaring mee.
We zijn er vaak mee drooggevallen wat goed gaat met het kielmidzwaard en dubbel roer. Meestal zonder gebruik te maken van de wadpoten, Dat deden we alleen bij een mogelijk scheve ondergrond.
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
We zijn de tweede eigenaar sinds 2009.
We hebben het schip overgenomen van De Leeuw Botenverhuur in Langweer.
We hebben het schip toen laten keuren waarbij er alleen lichte gebreken werden gevonden die we toen hersteld hebben.
De motor hebben we toen ook laten inspecteren en een groot onderhoud gegeven.
Is het schip schadevrij geweest?
In onze jaren hebben we geen schade gevaren.
De vorige eigenaar heeft er wel een nieuwe de mast en steviger preekstoel op moeten laten zetten, nadat een huurder een brug geraakt had. Uit de aankoopkeiring bleek dit goed hersteld te zijn.
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
Het kielmidzwaard maakt dat hij iets minder hoog aan de wind komt maar zelf hebben wij zijn geen wedstrijdzeilers die dat storend ervaren.
Sinds het nieuwe tuig is hij in goed in balans. Hij stuurt nu licht en direct.
Met de high aspect fok kun je bij harde wind met alleen het grootzeil reven makkelijker doorvaren.
Bij licht weer gebruiken we de gennaker (met slurf)of spinaker.
De 19 pk motor heeft ruim vermogen. Het manoevreren op de motor met twee roerbladen zonder direct schroefwater was even anders maar na 1 vakantieweek waren we daar helemaal aan gewend.
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
Het onderhoud heb ik altijd zelf gedaan.
Dat wil zeggen jaarlijks alle filters vervangen, nieuwe smeerolie, waterinstallatie zuiveren en om de paar jaar gasslangen, anodes vervangen e.d.
Ik klus graag zelf en en heb door de jaren een aantal zaken in het ontwerp die niet handig zijn verbeterd.:
- twee extra lieren aan de kuiprand voor bediening van de gennakerschoten,
- een boegssprietconstructie voor de gennaker
- het dekwaterafvoer uitgebreid
- een boegroller voor het anker
- een achterwandspanner
- de scheepverlichting van betrouwbaarder LEDlampen voorzien,
- extra paddestoelventilatoren in toiletruimte en achterkajuit
- een extra raam in de achterkajuit voor licht en ventilatie
- een liertje om het zwaard makkelijk op te kunnen trekken.
Het teakdek in de kuip is vervangen en uitgebreid naar het zwemplateau.
Dit jaar heb ik nog zeilhuik en sprayhood vervangen.
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
Het schip stond vrijwel jaarlijks op de wal. Tweemaal is hij 's winters in het water gebleven.
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
De Sfinx. Deze naam komt van de vorige eigenaar.
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
Voor deze lengte heeft het schip een ruime kuip waar het tijdens het varen en daarna goed toeven is.