Elan 38

 
Afmetingen
11.95 x 3.88 x 1.95
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
1994
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
€ 49.038
Elan 38 indelingstekening

ALGEMEEN

Bouwjaar
1994
Afmetingen
11.95m x 3.88m x 1.95m
Bouwer casco
Elan Marine
Spantvorm
Rondspant
Kielsoort
Bulbkiel
Bouwmateriaal
Polyester
Waterverplaatsing
Ca. 7 ton
Ballast
Ca. kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Teak
Uitvoering dek
Teak (needs maintenance)
Materiaal Kajuitopbouw
Polyester
Gesloten stuurhuis
-
Aantal hutten
4 (inclusief salon)
Aantal kooien
6
Doorvaarthoogte
Ca. 16.5 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.85 meter
Stahoogte salon
Ca. 1.80 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.85 meter
Materiaal ramen
Perspex
Besturing
Stuurwiel
Opmerkingen
Bruynzeel taakvloer (2010)
Merendeel ramen vervangen (2010)
Kussens zitbanken vernieuwd (2018)

MOTOR

Merk en type
Yanmar 3JH2E
Bouwjaar
1994*
Bouwnummer
00572
Vermogen
38 pk (28 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. liter per uur
Overbrenging
Keerkoppeling
Koeling
Indirect
Brandstoftanks
R.v.s.
Inhoud tanks
Ca. --- liter
Toerenteller
+
Urenteller
-
Oliedrukmeter
Alarm
Temperatuurmeter
Alarm
Schroef
Maxprop
Boegschroef
-
Opmerkingen
*motor gereviseerd (2011)
*maxprop 3 blad nieuw (2016)
*keerkoppeling + demperplaat nieuw (2016)
*gashendel (2017)
*Yanmar kleppen regelen (2019)

TUIGAGE

Tuigage type
Sloep
Materiaal rondhouten
Aluminium
Materiaal beslag
R.v.s.
Materiaal verstaging
R.v.s. 2016
Materiaal zeilen
Dacron
Kleur zeilen
Wit
Grootzeil
Rolgrootzeil 2014
Overige zeilen
Rolgenua 2015
Lichtweer zeilen
Gennaker
Reefinstallatie
Rolreef
Spinnakerboom
+
Dekzeilen
Sprayhood, winterkleed, stuurwielhoes
Lieren
Harken 40 & 44
Opmerkingen
*winterdekzeil (2 delen)
*stuurwiel leder bekleed (2014)
*boegspriet (2014)
*Furlex 208S rolreef + beslag (2015)
*spiboom 80mm (2015)
*buiskap (2019)
*staand want (2016)

ELECTRA

Accu's
3
Spanning
12 Volt
Walstroom
220 Volt
Acculader
Victron 12/30-3 outputs(2015)
Aggregaat
-
Voltmeter
+
Amperemeter
+
Opmerkingen
*monitor batterijen Victron BMV-702(2017)
*USB-aansluitingen in alle kajuiten (2015)

APPARATUUR

Kompas
(2017)
Echolood
Raymarine (2013)
Log
Raymarine (2013)
Windset
Raymarine (2013)
Marifoon
VHF Ray50 + luidspreker (2015)
Radio
Kenwood KMM-BT506 DAB+(2019)
Autopilot
Raymarine Evolution EV200 (201
GPS
Raymarine
Kaartplotter
Raymarine A75 MDF (2013)
AIS
Raymarine AIS 650 (2013)
Navtex
NX-300 (2016)
AIS antenne
(2013)
Opmerkingen
*Handmarifoon Icon IC-M93D EURO (2018)
*extra sensor dieptemeter (2019)
*AS 34 LED tricolor (2013)
*LED ankerlicht (2013)
*LED nachtverlichting interieur (2015)

GAS EN WATER

Watertanks
Kunststof
Inhoud watertanks
Ca. 180 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
Boiler
Douche binnen
2
Douche buiten
1
Toilet
2
Vuilwatertank
+, 2x liter
Koelkast
+
Gasbun
+
Kooktoestel pitten
2-pits
Kooktoestel brandstof
Gas
Oven
+
Verwarming
Webasto Airtop EVO 3900
Verwarming brandstof
Diesel
Opmerkingen
*boiler, waterpomp (2010)
*watertanks Vetus (2011)
*gasfornuis/oven (2010)
*vuilwatersysteem (2010)
*gas-en rookdetector (2018)
*mengkranen (2019)

BUITENOM

Tweede stuurstand
-
Preekstoel materiaal
R.v.s.
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
Electrisch
Zwemplateau
Geintegreerd
Zwemtrap
R.v.s.
Anker
1
Ankerketting
+
Reddingsvlot
1
Opmerkingen
*electrische ankerlier (2010)
*nieuw roer (2014)
*anker (2015)
*windvaan (2018)
*reddingsvlot (2019)
*Epirb (2019)
*vernieuwen teak zitbanken kuip (2019)

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Nee

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
De droom die we 8 jaar geleden bij YCM hoopten te kopen is absoluut gerealiseerd door de vele mooie meerdaagse internationale tochten (zie onder) die we met ons schip konden maken. Medische problemen maken het steeds minder evident om deze meerdaagse tochten vlot te doorstaan en uiteindelijk zijn die wel het doel van onze aankoop geweest.
De boot daarentegen die is en blijft 'eager to sail away'.
Wat is het vaargebied?
Buiten frequent dagzeilen op de Noordzee vanuit Zeebrugge (voor het zeilen aan zich), deden we ook heel wat meerdaagse tochten naar onder meer Londen (3x!), Chatham, Woolverstone/ Ipswich, Isle of Wight en de zuidkust van UK, Lowestoft en de zuidoostkust van UK, Dieppe (FR), de staande mast route (NL) en ons absoluut hoogtepunt was een 7 weken durende trip naar St.Petersburg (Baltic Sea) in 2019. Hierbij deden we verschillende Waddeneilanden, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Rusland, Finland, Zweden en Denemarken aan (wat een ongelooflijke aanrader !!)
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
wij zijn derde eigenaar en dit sinds 2013
Is het schip schadevrij geweest?
onder de vorige eigenaar werd de kiel professioneel hersteld , met keuring. Zelf dienden wij in 2014 het roerblad te vervangen.
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
Onze Elan is een snelle, sportieve doch zeer veilige zeiler . Zeer vlot handelbaar met 2 of zelfs alleen.
De Yanmar motor is bovendien voldoende krachtig om , als de wind het al eens laat afweten, (verre) bestemmingen te bereiken.
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
Absoluut. De jaarlijkse en mogelijks tussentijdse onderhoudsfacturen zijn alle ter beschikking
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
Elk jaar ging ze een drietal weken uit het water op de werf van Marine Technics Zeebrugge voor onderhoud (schuren en antifouling, polieren romp, motoronderhoud etc...)
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
NORI : we zochten een naam die ons toeliet internationaal vlot te communiceren (kort en duidelijk) en Nori bleek hiervoor zeer geschikt. Het verwijst naar onder meer het het befaamde Japanse zeewier en aangezien de vorige keizer van Japan zijn dochter prinses Nori noemde, dachten we dat er wel meer positieve bijzonderheden aan de naam zouden gekoppeld zijn.
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
Deze Elan geeft ook bij sportief en avontuurlijk zeilen (op soms woelige zee) een 100% veilig gevoel door o.m. de kuipindeling en het rolgrootzeil.
Bovendien is haar interieurindeling zo homy en praktisch dat ze ook als een echte tweede thuis aanvoelt (niet enkel voor ons maar ook voor de vele gasten die ze mocht ontvangen).

In de prijs zijn heel wat bootattributen inbegrepen (de lijst is te lang om hier te benoemen)