Bavaria 39-3 Cruiser

 
Afmetingen
12.14 x 3.97 x 1.85
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
2005
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
Sold to Holland

Contact Print

Bavaria 39-3 Cruiser indelingstekening

ALGEMEEN

Bouwjaar
2005
Te water
2006
Afmetingen
12.14m x 3.97m x 1.85m
Bouwer casco
Bavaria Yachtbau
Bouwnummer
DE-BAVF39M4k506
Ontwerper
J&J Design
Spantvorm
Rondspant
Kielsoort
Vinkiel
Bouwmateriaal
Polyester
Waterverplaatsing
Ca. 7.6 ton
Ballast
Ca. 2500 kg
Afbouw casco
Werf
Betimmering
Mahonie
Uitvoering dek
Polyester
Materiaal Kajuitopbouw
Polyester
Aantal hutten
4 (inclusief salon)
Aantal kooien
6
Doorvaarthoogte
Ca. 18.0 meter
Stahoogte vooronder
Ca. 1.90 meter
Stahoogte salon
Ca. 1.95 meter
Stahoogte achterkajuit
Ca. 1.90 meter
Materiaal ramen
Perspex
Besturing
Stuurwiel

MOTOR

Merk en type
Volvo Penta D1-30
Bouwjaar
2005
Vermogen
29 pk (21 kW)
Brandstof
Diesel
Verbruik
Ca. 2 liter per uur
Overbrenging
Saildrive
Koeling
Indirect
Brandstoftanks
+
Inhoud tanks
Ca. 210 liter
Toerenteller
+
Urenteller
+
Oliedrukmeter
Alarm
Temperatuurmeter
Alarm
Draaiuren
Ca. 1350 uur
Schroef
Vaste schroef
Boegschroef
Electrisch
Boegschroef merk
Side Power
Opmerkingen
Af fabriek

TUIGAGE

Tuigage type
Sloep
Materiaal rondhouten
Aluminium
Materiaal beslag
R.v.s.
Materiaal verstaging
R.v.s.
Materiaal zeilen
Dacron
Kleur zeilen
Wit
Grootzeil
Doorgelat grootzeil
Overige zeilen
Genua
Reefinstallatie
-
Spinnakerboom
-
Dekzeilen
Sprayhood, zeilhuik, bimini, stuurwielhoes
Lieren
4x ST
Opmerkingen
Selden headsail furlex

ELECTRA

Accu's
2x service 1x start 1x boegschroef
Spanning
12 Volt
Walstroom
220 Volt
Acculader
+ Quick SBC Battery Charger
Aggregaat
-
Voltmeter
+
Amperemeter
-
Omvormer
-
Opmerkingen
2x 110Ah accu's nieuw 2022
Boegschroefaccu nieuw 2021
Motor startaccu nieuw 2020

APPARATUUR

Kompas
Plastimo
Echolood
Raymarine Tridata
Log
Raymarine Tridata
Windset
Raymarine
Marifoon
Uniden Oceanus DSC/ATIS VHF
Autopilot
Raymarine ST6002
Radar
Furuno 1623
Weerfax
PC Navtex Pro
Kaartplotter
Raymarine A50D
AIS
Em-trak B921 AIS transponder
Radarreflector
Sea-me actieve radar reflector
Opmerkingen
Raymarine SPX10 SmartPilot corepack met fluxgatekompas, Lewmar Bavaria Integra Autopilot Drive Pack, Raymarine LiefTag MOB system.

GAS EN WATER

Watertanks
+
Inhoud watertanks
Ca. 400 liter
Watersysteem
Electrisch
Warmwatersysteem
Boiler
Douche binnen
2
Douche buiten
1
Toilet
2
Vuilwatertank
+, - liter
Koelkast
+
Gasbun
+
Kooktoestel pitten
2-pits
Kooktoestel brandstof
Gas
Oven
+
Verwarming
Webasto Air Top 5000
Verwarming brandstof
Diesel
Opmerkingen
SHURflo water pump
QL Water Heater
All bronze seacocks (alle afsluiters brons)

BUITENOM

Tweede stuurstand
-
Preekstoel materiaal
R.v.s.
Zeereling
R.v.s.
Ankerlier
Electrisch
Zwemplateau
Geintegreerd
Zwemtrap
R.v.s.
Anker
1
Ankerketting
+
Reddingsvlot
1
Reddingsvlot gekeurd
1
Opmerkingen
Lewmar B10490 Ankerlier, Seago Sea Cruiser ISO 9650-2 life raft nieuw 2021

B.T.W. EN TEBOEKSTELLING

B.T.W.
Aantoonbaar betaald
Teboekgesteld
Niet geregistreerd
Gekeurd
Nee

INTERVIEW VERKOPER

Waarom wordt het schip verkocht?
We hebben 16 jaar met veel plezier gevaren op de Noordzee, Atlantische kust en Middellandse zee.
De perfecte omgeving voor deze boot met zijn grote binnenruimte ten opzichte van de buitenmaten.
We zijn in het afgelopen najaar (2022) terug gevaren vanuit de Spaanse Middellandse zeekust.
Dat was een hele mooie afsluiting van jarenlang zorgeloos zeilplezier. Nu wordt het tijd voor nieuwe avonturen op het land en in Europa.
Wat is het vaargebied?
Na twee jaar de binnenwateren van Nederland te hebben bevaren hebben we met het toenemen van de ervaring de Nederlandse wadden verkend. Daarna zijn we begonnen met de Noordzee en de Zuid-Oost kust van Engeland. Toen lonkten de grotere afstanden en zijn we in 2009 langs de Franse kust naar het zuiden afgezakt, de Golf van Biskaje overgestoken en via de Straat van Gibraltar de Middellandse Zee op. Sinds 2012 hebben we de westelijke Middellandse zee verkend tot en met Zuid Italië.
In 2021 zijn we langzamerhand aan de terugtocht naar Nederland begonnen en daar in het afgelopen najaar weer aangekomen..
De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
We hebben het schip nieuw in 2006 gekocht bij Holland Sailing in Workum en haar altijd zelf gezeild. We hebben de boot nooit verhuurd of laten zeilen zonder zelf aan boord te zijn geweest. Daarom weet ik zeker dat er nooit gekke dingen met de boot zijn gebeurd.
Is het schip schadevrij geweest?
Absoluut. We hebben nooit iets geraakt. In de Middellandse Zee is dat ook belangrijk: Er is altijd veel diepte, maar de kust is natuurlijk rots, in tegenstelling tot de Noordzee. Daarom ben je natuurlijk extra voorzichtig met manoeuvreren. De westelijke Middellandse Zee is gelukkig ook niet zo druk met pleziervaart zoals bijvoorbeeld Griekenland, dat houdt het schip gemakkelijker mooi en schadevrij.
Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
Het is een heel gemakkelijk te zeilen schip. Zeer vergevingsgezind. Het is wel veel zeil voor de dimensies van het schip, zodat je op zee met 20 knopen al gauw een eerste rif zet. Als je dat doet vaart ze weer heerlijk. Probeer ook eens een tweede rif bij 22 knopen, daar houdt het schip van en blijft ze mooi stabiel zeilen. Bij teveel helling verlies je snel waterlijn en vaart het schip minder mooi dan bij dezelfde wind met minder zeil.
Omdat we bij de aankoop ook al dachten aan zeilen op zee hebben we voor de veilige optie van een tradtioneel zeil gekozen in plaats van in-mast furling. Bij opkomende wind lukt het altijd om te reven; dat weet je niet zeker bij het inrollen van het grootzeil. Ook ligt het zwaartepunt van de boot dan ook lager bij meer wind, wat de zeilkarakteristiek bij hardere wind ten goede komt.
Nooit spijt van die keus gehad op zee met zwaarder weer en veel wind: Het schip kan dat prima aan en geeft altijd een prima gevoel.
Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
Al het onderhoud is op tijd gedaan. Sommige facturen zijn nog beschikbaar, zoals de laatste door Nautica Nouhad in Denia, voor vertrek naar Gibraltar en de Atlantische kust.
Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
Ja, toen we eenmaal in de Middellandse Zee waren aangekomen bleek het de beste oplossing om een of twee maal per jaar een aantal weken achtereen te zeilen. Afstanden zijn daar ook behoorlijk en natuurlijk is de reis vanuit Nederland naar de haven waar de boot dan ligt ook een factor om rekening mee te houden Vandaar dat we nebben besloten om de perioden dat we niet aanwezig waren op de boot, deze op de kant te zetten. Dat deed de boot ook goed. Voordat we ter plekke aankwamen lieten we het noodzakelijke onderhoud doen, de boot preparen voor de vakantie en konden we snel na aankomst van onze zeilvakantie genieten.
Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
Onze boot heet “2Rome”. Dat is een verbastering van het Engelse “to roam” en “Naar Rome, Italië. Zoals uiteindelijk ook is gelukt.
Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
Heerlijk schip, met ruimte voor een gezin om langere tijd op te verblijven. Bijzonder zijn de twee natte cellen. Ook de zeileigenschappen zijn prima, ook op groot water. Tegerlijkertijd is het schip niet te groot om gemakkelijk te kunnen manoeuvreren in kleinere havens, zeker met de boegschroef, die we speciaal daarvoor af-fabriek origineel hebben laten installeren.