Bavaria 39-3 Cruiser
Afmetingen
12.14 x 3.97 x 1.85
Bouwmateriaal
Polyester
Ligplaats
Verkoophaven
Bouwjaar
2005
Gekeurd
Nee
Vraagprijs
Sold to Holland
ALGEMEEN
- Bouwjaar
- 2005
- Te water
- 2006
- Afmetingen
- 12.14m x 3.97m x 1.85m
- Bouwer casco
- Bavaria Yachtbau
- Bouwnummer
- DE-BAVF39M4k506
- Ontwerper
- J&J Design
- Spantvorm
- Rondspant
- Kielsoort
- Vinkiel
- Bouwmateriaal
- Polyester
- Waterverplaatsing
- Ca. 7.6 ton
- Ballast
- Ca. 2500 kg
- Afbouw casco
- Werf
- Betimmering
- Mahonie
- Uitvoering dek
- Polyester
- Materiaal Kajuitopbouw
- Polyester
- Aantal hutten
- 4 (inclusief salon)
- Aantal kooien
- 6
- Doorvaarthoogte
- Ca. 18.0 meter
- Stahoogte vooronder
- Ca. 1.90 meter
- Stahoogte salon
- Ca. 1.95 meter
- Stahoogte achterkajuit
- Ca. 1.90 meter
- Materiaal ramen
- Perspex
- Besturing
- Stuurwiel
MOTOR
- Merk en type
- Volvo Penta D1-30
- Bouwjaar
- 2005
- Vermogen
- 29 pk (21 kW)
- Brandstof
- Diesel
- Verbruik
- Ca. 2 liter per uur
- Overbrenging
- Saildrive
- Koeling
- Indirect
- Brandstoftanks
- +
- Inhoud tanks
- Ca. 210 liter
- Toerenteller
- +
- Urenteller
- +
- Oliedrukmeter
- Alarm
- Temperatuurmeter
- Alarm
- Draaiuren
- Ca. 1350 uur
- Schroef
- Vaste schroef
- Boegschroef
- Electrisch
- Boegschroef merk
- Side Power
- Opmerkingen
- Af fabriek
TUIGAGE
- Tuigage type
- Sloep
- Materiaal rondhouten
- Aluminium
- Materiaal beslag
- R.v.s.
- Materiaal verstaging
- R.v.s.
- Materiaal zeilen
- Dacron
- Kleur zeilen
- Wit
- Grootzeil
- Doorgelat grootzeil
- Overige zeilen
- Genua
- Reefinstallatie
- -
- Spinnakerboom
- -
- Dekzeilen
- Sprayhood, zeilhuik, bimini, stuurwielhoes
- Lieren
- 4x ST
- Opmerkingen
- Selden headsail furlex
ELECTRA
- Accu's
- 2x service 1x start 1x boegschroef
- Spanning
- 12 Volt
- Walstroom
- 220 Volt
- Acculader
- + Quick SBC Battery Charger
- Aggregaat
- -
- Voltmeter
- +
- Amperemeter
- -
- Omvormer
- -
- Opmerkingen
- 2x 110Ah accu's nieuw 2022
Boegschroefaccu nieuw 2021
Motor startaccu nieuw 2020
APPARATUUR
- Kompas
- Plastimo
- Echolood
- Raymarine Tridata
- Log
- Raymarine Tridata
- Windset
- Raymarine
- Marifoon
- Uniden Oceanus DSC/ATIS VHF
- Autopilot
- Raymarine ST6002
- Radar
- Furuno 1623
- Weerfax
- PC Navtex Pro
- Kaartplotter
- Raymarine A50D
- AIS
- Em-trak B921 AIS transponder
- Radarreflector
- Sea-me actieve radar reflector
- Opmerkingen
- Raymarine SPX10 SmartPilot corepack met fluxgatekompas, Lewmar Bavaria Integra Autopilot Drive Pack, Raymarine LiefTag MOB system.
GAS EN WATER
- Watertanks
- +
- Inhoud watertanks
- Ca. 400 liter
- Watersysteem
- Electrisch
- Warmwatersysteem
- Boiler
- Douche binnen
- 2
- Douche buiten
- 1
- Toilet
- 2
- Vuilwatertank
- +, - liter
- Koelkast
- +
- Gasbun
- +
- Kooktoestel pitten
- 2-pits
- Kooktoestel brandstof
- Gas
- Oven
- +
- Verwarming
- Webasto Air Top 5000
- Verwarming brandstof
- Diesel
- Opmerkingen
- SHURflo water pump
QL Water Heater
All bronze seacocks (alle afsluiters brons)
BUITENOM
- Tweede stuurstand
- -
- Preekstoel materiaal
- R.v.s.
- Zeereling
- R.v.s.
- Ankerlier
- Electrisch
- Zwemplateau
- Geintegreerd
- Zwemtrap
- R.v.s.
- Anker
- 1
- Ankerketting
- +
- Reddingsvlot
- 1
- Reddingsvlot gekeurd
- 1
- Opmerkingen
- Lewmar B10490 Ankerlier, Seago Sea Cruiser ISO 9650-2 life raft nieuw 2021
B.T.W. EN TEBOEKSTELLING
- B.T.W.
- Aantoonbaar betaald
- Teboekgesteld
- Niet geregistreerd
- Gekeurd
- Nee
INTERVIEW VERKOPER
- Waarom wordt het schip verkocht?
- We hebben 16 jaar met veel plezier gevaren op de Noordzee, Atlantische kust en Middellandse zee.
De perfecte omgeving voor deze boot met zijn grote binnenruimte ten opzichte van de buitenmaten.
We zijn in het afgelopen najaar (2022) terug gevaren vanuit de Spaanse Middellandse zeekust.
Dat was een hele mooie afsluiting van jarenlang zorgeloos zeilplezier. Nu wordt het tijd voor nieuwe avonturen op het land en in Europa. - Wat is het vaargebied?
- Na twee jaar de binnenwateren van Nederland te hebben bevaren hebben we met het toenemen van de ervaring de Nederlandse wadden verkend. Daarna zijn we begonnen met de Noordzee en de Zuid-Oost kust van Engeland. Toen lonkten de grotere afstanden en zijn we in 2009 langs de Franse kust naar het zuiden afgezakt, de Golf van Biskaje overgestoken en via de Straat van Gibraltar de Middellandse Zee op. Sinds 2012 hebben we de westelijke Middellandse zee verkend tot en met Zuid Italië.
In 2021 zijn we langzamerhand aan de terugtocht naar Nederland begonnen en daar in het afgelopen najaar weer aangekomen.. - De hoeveelste eigenaar van het schip bent u en sinds wanneer?
- We hebben het schip nieuw in 2006 gekocht bij Holland Sailing in Workum en haar altijd zelf gezeild. We hebben de boot nooit verhuurd of laten zeilen zonder zelf aan boord te zijn geweest. Daarom weet ik zeker dat er nooit gekke dingen met de boot zijn gebeurd.
- Is het schip schadevrij geweest?
- Absoluut. We hebben nooit iets geraakt. In de Middellandse Zee is dat ook belangrijk: Er is altijd veel diepte, maar de kust is natuurlijk rots, in tegenstelling tot de Noordzee. Daarom ben je natuurlijk extra voorzichtig met manoeuvreren. De westelijke Middellandse Zee is gelukkig ook niet zo druk met pleziervaart zoals bijvoorbeeld Griekenland, dat houdt het schip gemakkelijker mooi en schadevrij.
- Wat kunt u vertellen over de vaar-/zeileigenschappen?
- Het is een heel gemakkelijk te zeilen schip. Zeer vergevingsgezind. Het is wel veel zeil voor de dimensies van het schip, zodat je op zee met 20 knopen al gauw een eerste rif zet. Als je dat doet vaart ze weer heerlijk. Probeer ook eens een tweede rif bij 22 knopen, daar houdt het schip van en blijft ze mooi stabiel zeilen. Bij teveel helling verlies je snel waterlijn en vaart het schip minder mooi dan bij dezelfde wind met minder zeil.
Omdat we bij de aankoop ook al dachten aan zeilen op zee hebben we voor de veilige optie van een tradtioneel zeil gekozen in plaats van in-mast furling. Bij opkomende wind lukt het altijd om te reven; dat weet je niet zeker bij het inrollen van het grootzeil. Ook ligt het zwaartepunt van de boot dan ook lager bij meer wind, wat de zeilkarakteristiek bij hardere wind ten goede komt.
Nooit spijt van die keus gehad op zee met zwaarder weer en veel wind: Het schip kan dat prima aan en geeft altijd een prima gevoel. - Is er aantoonbaar onderhoud gepleegd, d.m.v. facturen e.d.?
- Al het onderhoud is op tijd gedaan. Sommige facturen zijn nog beschikbaar, zoals de laatste door Nautica Nouhad in Denia, voor vertrek naar Gibraltar en de Atlantische kust.
- Heeft het schip regelmatig op de wal gestaan?
- Ja, toen we eenmaal in de Middellandse Zee waren aangekomen bleek het de beste oplossing om een of twee maal per jaar een aantal weken achtereen te zeilen. Afstanden zijn daar ook behoorlijk en natuurlijk is de reis vanuit Nederland naar de haven waar de boot dan ligt ook een factor om rekening mee te houden Vandaar dat we nebben besloten om de perioden dat we niet aanwezig waren op de boot, deze op de kant te zetten. Dat deed de boot ook goed. Voordat we ter plekke aankwamen lieten we het noodzakelijke onderhoud doen, de boot preparen voor de vakantie en konden we snel na aankomst van onze zeilvakantie genieten.
- Wat is de bootnaam en de (speciale) betekenis van deze bootnaam?
- Onze boot heet “2Rome”. Dat is een verbastering van het Engelse “to roam” en “Naar Rome, Italië. Zoals uiteindelijk ook is gelukt.
- Overige opmerkingen/ bijzonderheden:
- Heerlijk schip, met ruimte voor een gezin om langere tijd op te verblijven. Bijzonder zijn de twee natte cellen. Ook de zeileigenschappen zijn prima, ook op groot water. Tegerlijkertijd is het schip niet te groot om gemakkelijk te kunnen manoeuvreren in kleinere havens, zeker met de boegschroef, die we speciaal daarvoor af-fabriek origineel hebben laten installeren.